Overblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
sejuta cara

ini blog informasi terbaru

contoh soal gaya gravitasi

contoh soal gaya gravitasi - Memahami gravitasi ialah daya yang disebabkan oleh objek tarik ke arah pusat objek. Jadi, jika gravitasi ialah daya tegangan yang disebabkan oleh bumi, yang menjurus ke arah pusat bumi. Jadi punca kelapa dan mangga jatuh dari pokok itu adalah disebabkan oleh daya gravitasi. Bagaimana jika tidak ada gravitasi? Akan menyebabkan tiada kehidupan di bumi.

Magnitud daya gravitasi bergantung kepada ketinggian. Sebagai contoh, di kawasan pergunungan dengan kawasan tanah rendah seperti pantai mempunyai daya gravitasi yang berbeza? contoh soal gaya gravitasi kelas 11 Yang mana satu mempunyai gravitasi yang lebih besar? Sudah tentu yang mempunyai ketinggian yang lebih rendah mempunyai daya gravitasi yang lebih besar. Dan di kawasan tanah tinggi mempunyai daya gravitasi yang lebih kecil

gravitasi adalah daya tarikan yang berlaku antara semua zarah yang mempunyai jisim di alam semesta. gravitasi matahari menyebabkan objek-objek angkasa yang materi dan contoh soal gaya gravitasi berada di setiap orbit mengelilingi matahari masuk. Fizik moden menerangkan gravitasi menggunakan Teori Asas Relativiti Einstein, undang-undang Newton gravitasi universal tetapi anggaran lebih mudah adalah agak tepat dalam kebanyakan kes.

Daya gravitasi pada badan yang dipanggil berat objek. Berat objek diperolehi ditakrifkan sebagai pendaraban objek besar-besaran dengan pecutan gravitasi.

Ukuran yang disebut itu untuk tempat-tempat yang agak rendah di permukaan bumi, pecutan gravitasi adalah malar. Jadi ia sering dianggap sebagai pecutan gravitasi di permukaan bumi adalah tetap iaitu g = 9.8 m / s2. Tambahan pula, berat objek ditakrifkan di bawah.

Persamaan ini boleh diperolehi daripada soal dan pembahasan fisika gaya gravitasi kelas xi persamaan untuk mengira berat badan. Berat sesuatu objek adalah hasil daripada jisim objek dengan pecutan gravitasi. Persamaan ini boleh ditulis seperti berikut W adalah berat gaya objek, m ialah jisim dan g ialah pecutan disebabkan oleh gravitasi. Pecutan gravitasi pilihan dari Undang-undang tempat Newton Universal gravitasi

Sumber : http://www.materi.id/2016/09/materi-dan-pembahasan-soal-gaya-gravitasi.html

Partager cet article
Repost0
Pour être informé des derniers articles, inscrivez vous :
Commenter cet article