Overblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
sejuta cara

ini blog informasi terbaru

contoh soal faktorial permutasi

 

contoh soal faktorial permutasi Atur ialah penyusunan semula sekumpulan objek dalam susunan yang berbeza dari urutan asal. Sebagai contoh, kata-kata dalam ayat sebelum boleh disusun semula sebagai "adalah satu urutan urutan pilih atur yang berbeza objek mulanya ditetapkan penjajaran semula masuk dari." Proses mengembalikan objek-objek ini atas perintah standard (mengikut) dipanggil menyusun Jika terdapat sehelai abjad abcd, maka lembar yang boleh ditulis semula dalam susunan yang berbeza: acbd, dacb, dan sebagainya. Lebih terdapat 24 cara untuk menulis empat huruf dalam susunan yang berbeza antara satu sama lain.

contoh soal faktorial permutasi  Sebagai contoh, anda mempunyai 5 pensel warna dengan warna yang berbeza iaitu; merah, kuning, hijau, biru dan ungu. Anda mahu untuk membawanya ke sekolah. Tetapi anda hanya boleh membawa dua pensel berwarna. Berapa banyak cara untuk menggabungkan pensel warna yang ada? Menggunakan formula di atas, terdapat 5! / (5-2)! (2)! = 10 kombinasi.

contoh soal faktorial permutasi Sebagai contoh, terdapat satu undi dalam sesebuah organisasi. Calon-calon yang boleh mempunyai lima orang. Siapa yang mendapat undi terbanyak akan dilantik ketua organisasi. Yang mendapat kedua paling bunyi akan dilantik Naib Pengerusi. Dan yang mendapat ketiga paling bunyi akan menjadi setiausaha. Berapa banyak keputusan pengundian yang mungkin berlaku? Menggunakan  formula di atas, terdapat 5! / (5-3)! = 60 pilih atur.

sumber : http://www.materi.id/2016/11/contoh-soal-faktorial-permutas.html

Partager cet article
Repost0
Pour être informé des derniers articles, inscrivez vous :
Commenter cet article